Sponsorer

tisdag 21 februari 2017

Fighting spirit

De senaste veckorna har varit omtumlande. Läkarbesök både i kokkola och Helsingfors. Efter min magnetröntgen konstaterade ortopeden i kokkola att jag hade förändringar i axeln och i värsta fall skulle det bli operation och en lång rehabilitering, å andra sidan sa han att det kan hända att det är något medfött fel, men det såg ut som att biceps senan var i två delar. Man lär sig mycke om sig själv med att idrotta.

Jag har haft grym otur med skador senaste åren och höll alla tummar och tår att det inte skulle vara något allvarligt. Men motorsport är motorsport och skador hör tyvärr till sporten vare sig man vill eller int. Viktigast är att inte träna/tävla med något sönder och göra det värre. Så säsongens andra tävling i Rovaniemi blev jag tvungen att hoppa över pga av smärtan. Besvikelsen var stor att vara tvungen att gå ifrån min plan att köra alla tävlingar i år. Psykiskt var det nog värre än fysiskt.

Läkarbesöket i Helsingfors gjorde mycket för mitt psyke. Ortopeden undersökte axeln o kunde inte till 100 % säga men menade att det troligtvis rör sig om en sträckning i axelleden vilket skulle gå om med rehabilitering och värkmedicin och bäst av allt, jag fick lov att köra skoter om jag klarade av det för smärtan.

Några dagar efter läkarbesöket bestämde jag mig för att åka och prova. Usch, fjärilar i magen, utan matlust och med lätt illamående åkte pappa och jag iväg till Sievi. Man får ju int tänka att vad gör jag om det inte går, hur reagerar jag? men tankarna finns där hur jag än försöker lägga dem åt sidan. I Sievi var det några grader på minus och strålande solsken, och till min lycka gick det att köra. Styvt och lite ovant men utan någon större smärta. Lyckan var enorm :)

Bestämde mig då för att anmäla mig till Suomen Cup inVuokatti Rommakko. Tävlingen kördes i  lördags. Jätte fin bana och bra snö. Vädret var mycket varierande, allt från solksen till snöstorm. Under träningen och tidskörningen snöade det så att man bara såg några meter framför sig men fick till andra bästa tiden ändå. I första heatet fick jag urdålig start och lämnade sist. Tre tjejer var vi sedan som bjöd på en riktigt bra show och tävlande om placeringar 2-4. Det räckte bara till en tredje placering men ändå euforisk över hur roligt det var att fightas med flickorna. Andra heatet fick jag lite bättre start men lämnade ändå efter i första kurvan. Låg några varv på en 5 plats men lyckades köra upp mig till en 3:e plats men mer fanns det inte att ge.

Redan nästa helg körs nästa tävling i Uleåborg. Stadioncross Oulu 25-26.2.2017. Vi tjejer kör på söndag. Håll tummarna :)

Ännu lite bilder från helgen  :)




Foton av Susanna Laitinen 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar