Sponsorer

tisdag 23 februari 2016

FM SKOTER SPRINT

Tisdagen den 23.2 och några dagar har gått sedan min tävlingsdebut i helgen. 


Pappa och jag åkte iväg på fredagen redan för att få en god natts sömn i Iisalmi inför tävlingen i Sonkajärvi. Trots nerverna sov jag som en liten prinsessa och kände mej rätt så utvilad på morgonen men rätt så fort gick det upp att det är tävlingsdag. Kändes som att jag hade ätit ett dussin fjärilar kvällen innan och pulsen var högre än normalt och nu var klockan bara 6.30 på morgonen. crolina och hennes pappa kom samtidigt på frukost, superkul med sällskap och nån att fråga, var ju lite lätt nervös ;). Överlycklig blev jag när de servarade havregrynsgröt. Jag har några rituler vad gäller mitt tävlande och en av dem är gröt på morgonen, det är ett måste. 



Efter frukost bar det av mot Sonkajärvi och tävlingsplatsen. Vi skidade runt spåret vi skulle köra och konstaterade rätt fort att det var både smalt och innehöll en och annnan isfläck men jag var så taggad och positiviteten flödade och hade dessutom bestämt att helgen motto är "Tulos eikä ulos" dvs resultat och inga utkörningar. Vädret var mulet så det fick bli klara glas och tunna kläder att köra i. Innan första starten var jag så himla nervös att jag gärna hade gått och gömt mej. Det blev inte direkt bättre av att en av de mera erfarna kom och sa att jag skall hålla mej undan så att hon slipper att passera. Min längtan till motocrosstjejerna blev enorm. Men bestämde mej för att köra mitt race, alla e man barn i början. 

I skotersprint startar man en i gången och vi startade med 30 sekunders mellanrum. Väl vid starten såg jag klockan och var livrädd att tjuvstarta så förlorade antagligen en sekund eller två där. Fick lära mej till andra hetet att det fanns en grön och röd lampa också som var lättare att följa men pga av nervositeten hade jag inte ens sett trafikljusen ;) hihi

Första heatet gick sådär, det var svårt att hitta någon rytm och det kändes rätt så ovant men superkul. Andra heatet gick bättre men jag saknade ändå fart. Mera övning krävs nog helt klart. Jag slutade 12:a båda heaten vilket betyder sist. Bedrövelsen var stort men såhär i efterhand har jag väl smält det värsta. Efter tävlingen åkte vi iväg mot Kajaana där vi skulle sova nästa natt. Badade bastu, åt gott och laddade batterierna inför nästa dag! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar